Glem botox. Find ind til kernen først

Alt for ofte sker det: Jeg støder ind i mindre virksomheder, som giver den fuld skrald, når de skal præsentere deres virksomhed for mig – det være sig i møder eller på deres website. Men bag overfladen blegner det hele. De har ganske enkelt ikke defineret en identitet, der er deres egen. Intet særpræg. Intet reelt indhold. Bare endnu en i rækken af utallige virksomheder, der kan det samme. En masse facade. Og den hopper (kloge) kunder sjældent på.

Det er et deja-vu med vækstbarriere #4: Intet fokus. Her spørger jeg blandt andet: Hvorfor skal jeg vælge din virksomhed? Hvad kan du, som konkurrenterne ikke kan?

Så længe du ikke kan svare entydigt (uden klichéer og selvfølgeligheder) på ovenstående, så gør dig selv en tjeneste: Lad være med at fylde botox og silikone på din salgspitch, dit website, dine kundemøder, etc.

HVAD SKAL DU GØRE?

Brug i stedet en masse energi på at definere det, jeg kalder den ledige P-plads i dit marked. Hvis alle boder på grønttorvet står og sælger det samme udvalg af frugt og grønt, ja så er alle P-pladser ligesom optaget.

Udfordringen er at evne - og turde - tænke ud af boksen. Redefinere det marked, du opererer på. Redefinere din egen virksomhed. Pakke dine ydelser anderledes ind. Revurdere din forretningsmodel. Vurdere din prissætning og/eller prismodeller. Og så fremdeles.

Gør det med en stærk forankring i kundernes behov. Jo mere specifikt, du kan definere dit kundesegment, jo tættere kan du komme på at skræddersy en løsning, der matcher netop deres behov. Test det af – justér det - tænk videre ud af boksen til du har defineret en P-plads, der er helt din egen.

På grønttorvet kunne man prøve at ramme (børne)familier, der vil have maksimal sundhed i deres kost. Tænk selv videre over, hvordan udvalg, færdigpakker, rådgivning, måske en abonnementsform mv. så skulle se ud. Eller kunne man tage de 3-4 mest solgte grøntsager i Danmark, og så fokusere 100% på disse med en dybde i udvalget, der ville få de andre boder til at ligne et østeuropæisk supermarked i 70’erne.

Når først du har fundet den ledige P-plads – din helt egen identitet – så kan du begynde at lave en markedsføring, der både er dybt troværdig og har den fornødne kant til at stikke ud fra alt andet på markedet.

Forrige
Forrige

You look like sh*t

Næste
Næste

Intet marketing-budget. What a surprice