Sig farvel til andedammen

Lad os lege, din virksomhed er en café. Hvis du sammenligner den med de øvrige caféer i nabolaget, kan du sikkert med rette sige ”vi er blandt de førende”. Men hop lige ud af andedammen og sammenlign dig med Starbucks. Hvordan ser sammenligningen så ud?

Selvfedme fører sjældent til store ting. At sole sig i lyset af andre små virksomheder kan muligvis give dig momentvis ekstase, men jeg vil på ingen møde anvise det som en vej mod vækst og storhed. I min verden går der hurtigt indavl i at sparre med de samme (indspiste) mennesker eller sammenligne sig med andre små konkurrenter.

HVAD SKAL DU GØRE?

Få dig et idol. Et succesfuldt et af slagsen. For at blive i caféernes verden, var Kaspar Basses (stifter af Joe & the Juice) forbillede netop Starbucks. Han var da pisse ligeglad med de lokale caféer.

Så find dig en ”ledestjerne”. En virksomhed, der gør det fantastisk på alle dimensioner. Det behøves ikke være indenfor din egen branche. Slet ikke.

Det handler udelukkende om, at du, hver gang du skal tage en beslutning, kan spørge: ”Hvad ville [indsæt din ledestjerne/idol] gøre nu?”

Kort sagt: Sammenlign dig med nogle, du vokser af.

Forrige
Forrige

Lær af de store. De har også været små engang.

Næste
Næste

Min egen historie. Der skete ikke en skid!