Halvdelen af din tid bruger du forkert.
Alle de ledere jeg rådgiver i mindre virksomheder har for mange opgaver på deres bord, hvor de ikke gør en forskel.
Jeg beder dem lave en liste over typer af opgaver, hvor de virkelig gør en forskel (deres spidskompetencer) – og tilsvarende en liste over samtlige de opgaver, de rent faktisk løser i løbet af en uge. Er der 100 % sammenfald? Svaret er nej! Det ville så også være mærkeligt. 100 % match kan reelt kun opnås i meget store organisationer med plads til specialfunktioner.
Men det rystende er, at match oftest ligger et godt stykke under 50%. Det vil sige, at halvdelen af din tid går på at løse opgaver, hvor dine spidskompetencer ikke kommer i spil. Du skaber med andre ord ikke værdi her. Og det er selvsagt ikke godt for virksomhedens vækst. Hvis tilfældet er det samme for virksomhedens øvrige nøglepersoner er det katastrofalt.
HVAD SKAL DU GØRE?
Du skal uddelegere alle de opgaver, hvor du ikke skaber værdi. Sørger du for at der er kaffe i køkkenet? Laver du bogføring eller betaler regninger? Opdaterer du virksomhedens website? Er det dig der ringer til udlejer, når noget er galt med jeres lejemål? Fyld selv listen ud… og begynd så at uddelegér! Få kolleger eller eksterne til at lave disse opgaver.
Uha, skrev jeg eksterne… det koster jo penge. Ja for pokker. Men planen er ikke, at den tid du vinder på at uddelegere disse opgaver, skal bruges på golfbanen. Du skal bruge den ”nyvundne” tid på opgaver, hvor dine spidskompetencer kommer i spil. Og tro mig, det er der mange penge i!
ET ENKELT EKSEMPEL ILLUSTRERER:
I en virksomhed lavede én af partnerne lønberegning og udbetaling. ”Jamen det tager kun et par timer om måneden” var argumentet. To timer. Hvad kan du ellers udrette, hvis du fik to timer til det? Selvsamme person var virksomhedens bedste til at lave udfarende salg og relationsopbygning. Det viste sig, med lidt udregning af hitrate mv., at hun nok ville være i stand til at få etableret i snit ét nyt møde med en potentiel kunde, hvis hun fik to timer til det.
Så kan man begynde at stille regnestykket op. Bogføring ude i byen kan du få for ca. 450 kr. i timen. Det ville altså koste 900 kr. om måneden at uddelegere dén opgave. Og hvad vil en ny potentiel kunde være værd? Forskellen er lig med værdiskabelse!