Sæt et mål. Det giver mening!

Har du - helt konkret - defineret, hvor din virksomhed skal være om 3 år? Store virksomheder og professionelle sportsfolk gør det: Sætter sig et mål - så al indsats bliver fokuseret.

Men de færreste små virksomheder arbejder målrettet med mål, og dermed strategi og planlægning. Nuvel, der bliver tænkt strategiske tanker og tegnet visioner. Og genereret ideer på samlebånd. Og sådan nogle kan piske stemningen i vejret. Kortvarigt. For uden at oversætte visionerne til konkrete (håndterbare) mål, er det som at køre mod horisonten: Alle veje (ja, også en masse omveje) fører jer derudaf. Og alle ideer bliver vejet mere efter deres originalitet, end om de indfrier et specifikt mål. 

 

KAN VIRKSOMHEDEN KLARE SIG UDEN ET 3-ÅRS MÅL?

JA DA. DER ER INTET I VEJEN FOR AT TAGE ÉT ÅR AF GANGEN.

DET HAR DU SIKKERT MASSER AF ERFARING MED.

 

Men nu handler min rådgivning om at tænke stort. Større. Størst. Og i det game sætter vi os mål. Og forfølger dem benhårdt.

Sagen er, at uden et konkret mål for virksomheden kan alle valg i princippet være gode. Det er i værd fald svært at drøfte konkret, hvad en given mulighed tilfører virksomheden, hvis den ikke kan vejes op mod et langsigtet perspektiv. 

Det bliver lidt som at slippe styringen og sejle i vinden. Tilfældighederne tager over. Der kommer en mulighed forbi. Du griber den. Det fører virksomheden i retning X. Der opstår en ny mulighed…

Omvendt: Når du ved, hvor virksomheden skal hen, begynder du at kunne træffe fravalg. Hver idé kan vejes: Gør den noget konstruktivt for vores mål? Der kommer fokus på agendaen. På alle medarbejdere. Og det er guld værd.

HVAD SKAL DU GØRE?

Sæt dig med din bestyrelse, dine partnere, dine nøglemedarbejdere – folk der har indsigt i virksomheden, og spørg hinanden: Hvor er virksomheden om 3 år? Gør det konkret og målbart. Ellers går der elastik i metermål i den. Og hold det til 3 år. Fem år er for langt ude i fremtiden i en agil verden.

Alene det at have diskussionen er sundt. For den afføder en god portion selvindsigt, analyse og vurdering. Og ved at tale om et langsigtet mål hæves diskussionen også over den daglige drifts trummerum. Leg med forskellige scenarier. Hvad skal der til, hvis vi skal omsætte for (index) 125, 150 eller 200 om 3 år? Ved at hæve bommen lidt mere end I umiddelbart er komfortable med, vil I give mere luft til at tænke ud af boksen. Tænke større!

Forrige
Forrige

Har du modet til at tænke stort?