Cart 0
RÅDGIVNING AF SMÅ VÆKSTVIRKSOMHEDER MED SULT PÅ MERE

25 ÅRS VÆKSTERFARING STILLET TIL RÅDIGHED FOR DIG, DIN VIRKSOMHED, DIN SITUATION



HVORFOR SKAL JEG VÆLGE DIN VIRKSOMHED?
HVAD KAN DU, SOM KONKURRENTERNE IKKE KAN?


FÅ DEFINERET SÆRPRÆG, KANT OG EN LUKRATIV POSITION I MARKEDET.
SKAB ET SOLIDT FUNDAMENT FOR AT ØGE VÆKSTEN

 
 
Anbefales til alle, der har ambitioner og som vil finde en genvej til succes
— Thomas Odgaard, Direktør & partner, Incentive
Jeg kan varmt anbefale Steen som sparringpartner. Han er dygtig, konkret, målrettet og ligefrem i sin tilgang til opgaven.
— CLAUS LYKKE JENSEN, CEO, MOVIESTARPLANET
Det eneste jeg fortryder er, at jeg ikke fik gang i denne proces langt tidligere.
— TINA STENEMAN, DIREKTØR, RUG SOLID
 
 
 
Tromholt_purple.jpg
 
HVAD FÅR DU UD AF DET?

 


Du vil på 20 sekunder kunne svare knivskarpt på spørgsmålene i overskriften og dermed differentiere dig tydeligt fra konkurrenterne.


Du får defineret et eller flere lukrative segmenter, som din virksomhed skal fokusere på. Allerede her vil salgsindsatsen blive langt mere målrettet. Slut med at kontakte alle fra A-Z.
 
 


Baseret på de(t) givne segment(er) vil du få saneret i – og eventuelt produktudviklet helt nye - produkter/ydelser. Du vil med andre ord fremstå med produkter, der rammer målgruppens behov – og som har den ”kant”, som konkurrenterne har svært ved at matche.


Du får samtidig analyseret dine nuværende kunder og disse omsætning fordelt på ydelser/produkter med henblik på at optimere virksomhedens indtjening. Slut med at rode rundt med kunder, du ikke tjener penge på - og fuld fokus på lukrative kunder/projekter/produkter.
 
 


Du får endevendt alle aspekter, der kan være med til at differentiere din virksomhed. Skal der udvikles en ny forretningsmodel. Skal der indføres en anden måde at prissætte dine ydelser/produkter på. Kan dele af dine produkter digitaliseres/sælges online?


Slut med blæver, klicheer og ligegyldigheder. Og velkommen til klar tale og en klar profil, der rammer i segmentets solar plexus. Du får ganske enkelt skabt et solidt fundament til at styrke salget.
 
1487204831_basics-08.png
 
INDHOLD & PROCES



Præsentation. Du får mulighed for at præsentere din virksomhed. Inden vi mødes, har jeg vurderet din virksomhed "udefra" (som en potentiel kunde), så du får samtidig min uforbeholdne mening.


Møde/workshop. Jeg skal have en dyb forståelse for, hvad virksomheden leverer i dag. Sælger I fysiske produkter, skal jeg have en grundig beskrivelse af produktporteføljen. Sælger I ydelser, skal I gennemgå relevante cases for mig.


Spidskompetence. Hvor brænder I igennem? Hvor kan I virkelig brillere overfor potentielle kunder? Hvor er jeres indtjening størst. Jeg interviewer jer og dykker ned i jeres produkter/ydelser, kundesegmenter, konkurrenter, svage/stærke sider, etc.


Hjemmearbejde. Jeg kigger på virksomhedens kunder/indtjening og analyserer denne. Og jeg vurderer de ”findings” jeg har fundet frem til.


Udkast. Jeg præsenterer et første råt udkast til, hvor jeg anbefaler virksomheden skal fokusere – og begrunder mine valg, så du heller ikke er i tvivl!


Workshop. Vi skal i samarbejde finde frem til det koncept (produkter/ydelser), der rettet mod en helt specifik målgruppe vil give er det bedste afsæt for mere salg. Det er typisk en proces, hvor din nuværende forretning skal skæres til.


Produktudvikling. Måske skal der produktudvikles, så dit produktsortiment (ydelser) matcher målgruppens behov bedre – og er med til at differentiere dig fra konkurrenterne.


Fravalg. Der skal endvidere træffes valg/fravalg. Ikke ved at stikke fingeren ud af vinduet. Men baseret på den vurdering, jeg har foretaget af det marked (kunder og konkurrenter), du opererer i. Kombineret med en analyse af din nuværende omsætningssammensætning. Og via et grundigt kig på dine kompetencer og hvor ”dit hjerte ligger”.


Finetuning. Efter rammerne for den nye profil er defineret, er der typisk behov for, at du (og eventuelt andre i organisationen) finetuner arbejdet. Dels er det jer, der sidder med spidskompetencen, dels er det jer, der efterfølgende skal sælge og levere varen.
1487204831_basics-08.png
PRIS

 


Prisen afhænger helt af virksomhedens udgangspunkt, konkurrencesituation, kompleksitet, antal produkter/ydelser, kompetencer mv. Processen skræddersys derfor den enkelte virksomhed - og løber typisk over to måneder.

Det er en investering, der bliver tjent hjem på øget fokus, klare valg/fravalg, større drive i organisationen og et farvel til kostbare omveje og spildte ressourcer.

SEND EN UFORPLIGTENDE FORESPØRGSEL OG SVAR PÅ ET PAR SPØRGSMÅL, SÅ VENDER JEG TILBAGE
 
 
 
SPØRGSMÅL?

 
 

HVEM SAGDE DIFFERENTIERING?

Hvem er din kernemålgruppe?
”Store og mellemstore virksomheder.
Nå ja, og i nogle tilfælde også små virksomheder."

Sig det bare:
Du kan betjene hele verden.
Og må jeg have lov at gætte:
Din virksomhed kan ”lidt af dit og lidt af dat”.

 
 
Horizon_bg.jpg
 
 

Tilvalg er næsten altid nemmere end fravalg. Og som mindre virksomhed har man en indgroet angst for at udelukke nogle muligheder.

Desværre.

For det har modsat effekt. Jo flere tilvalg jo mere udvandet bliver din virksomheds profil. Du kan ikke en skid, som naboen ikke også kan levere (sorry but that's how it looks).

Jeg er måske hård ved dig. Men tænk på, hvordan potentielle kunder kigger på dig. De kan vælge og vrage blandt dig og dine konkurrenter. Hvis du falder i et med tapetet – eller ikke er fuldstændig klar i spyttet - har du tabt ti skridt på forhånd.

Men.

Der er en vej ud. Også for dig. Spørgsmålet er, om du selv kan se den.

Processen, jeg tager fat på med denne ydelse, er nærmest umulig at gennemføre på egen hånd, fordi du vil have svært ved at se skoven for bare træer. Og fordi du vil have sindsygt svært ved at foretage de rette fravalg. Derfor lader de fleste stå til. Hvilket så er dit held. Hvis du vel at mærke vælger at slå til.

Jeg har været processen igennem med egne virksomheder. Jeg ved altså, hvad det betyder på bundlinjen, Og jeg har - som tidligere ejer og direktør for et af Danmarks største marketingbureauer - været øvelsen igennem med nogle af Danmarks mest krævende virksomheder. Og jeg har ligeledes fået en række mindre firmaer ud på den anden side med en knivskarp profil. 

 
 
 

TÆNK SNÆVERT

Du vil med garanti være
alt for meget for alt for mange.
Vupti, der røg et potentielt særpræg.
Nu er du bare endnu en i rækken.

 
 
salg.jpg
 
 

25 års væksterfaring fra egne virksomheder.
Fra adskillige små Gazelle virksomheder.
Og fra 50 af Danmarks førende virksomheder.

 

Få en sparringpartner med massiv væksterfaring: Jeg har taget hele turen selv. Fra selvstændig og nul ansatte til ”direktør for det hele” for DK's største marketingbureau med 225 ansatte og kontorer i udlandet. Jeg har tidligere rådgivet 50 af Danmarks førende virksomheder i banebrydende projekter og de senere år har jeg hjulpet et stort antal mindre vækstvirksomheder, heraf flere "gazeller" med at øge væksten. Og endelig har jeg investeret i en række start-ups og givet sparring til utallige nystartede virksomheder.

Og hvad kan du bruge det til? Du får sparring af én, der kender situationen fra din side af bordet. Én, der er trænet i at udtænke og eksekvere second-to-none strategier og yde ind-til-benet rådgivning. I får hurtigt afkodet virksomhedens givne situation, muligheder og smertepunkter. I får dechifreret, sorteret og prioriteret. I går fra mig med fokus og retning på agendaen. Slut med (kostbare) omveje. Kun genveje og klare til- og fravalg. 

Ja, I kan sagtens sidde og nørkle med tingene selv. Det har I sikkert allerede trænet i nogle år. Tænke, tænke. Sove på det. Tænke videre. Vende det med (samme indspiste) kollega eller ven som sidst. Der sker små forbedringer hele tiden. Men er det små forbedringer, I søger? Har virksomheden hoppet på stedet de seneste mange måneder eller år og/eller savner I sparring omkring hvilke tiltag, der virkelig rykker? Så investér i at få erfarne øjne på din virksomhed og klarlæg (gen)vejen hen mod øget vækst.  

 
 
 

ENFOLDIGHED PÅ DEN FEDE MÅDE

Tænk på de virksomheder,
der i årtier kun har excelleret indenfor én produktkategori.

Man ved bare, at de kan deres kram.

Og de får hurtigt konkurrenter,
der har et stort produktsortiment,
til at ligne dårlige kopier.

 
 
fokus.jpg
 

Jeg har blandt andet hjulpet disse virksomheder med at differentiere sig i markedet. Skal jeg hjælpe din virksomhed?

 

 
 

DÉt dit firma kan,

er sandsynligvis helt fint. 

Det nytter desværre bare sjældent en skid.

Hvis 17 andre kan det samme

(og du tilmed er dårlig til at kommunikere)

 
 
fokus.jpg
 
 

I en virksomhed skar jeg 80% af produktporteføljen væk. Med ét gik virksomheden fra at være en-af-de-dem-der-kan-og-vil-lidt-af-det-hele til at have en klar position i en veldefineret produktkategori. 

Pludselig gav en masse ting sig selv. Forretningskonceptet var med ét knivskarpt. Faktisk så skarpt, at det skreg på et nyt navn til virksomheden, hvilket jeg også leverede. Men også så skarpt, at virksomhedens profil, markedsføring, målgruppe og salg pludselig blev uhyre nemt at definere. 
Det lyder enkelt. Det er enkelt. Men det er ofte de enkle ting, der er umulige at se, når man er rodet ind i sin egen forretning. 

Og er virksomhedens omsætning så faldet med de 80%, der blev skåret fra? Nope. Allerede de første seks måneder kunne omsætningen holdes alene grundet det entydige fokus. Og efterfølgende er salgskurven kun gået en vej: Opad. Potentielle kunder kan jo pludselig se, hvorfor denne virksomhed er unik. Den ligner ikke alle de andre længere. Den har et cool udtryk. Den har fået særpræg.

 

"Jeg fatter ikke, hvad I laver". Sådan har jeg indledt mit samarbejde med et par virksomheder. Efter de har forklaret og uddybet er jeg nogenlunde med. Men det holder bare ikke. Potentielle kunder kan vælge fra alle hylder. De griber ikke nødvendigvis knoglen for at få afklaret og uddybet. 
For begge virksomheder har jeg brugt tid på at finde ud af, hvad de er rigtigt gode til. Hvad konkurrenterne slår på. Hvad målgruppen efterspørger. Og ikke mindst: HVEM målgruppen er. Der bliver efterfølgende defineret få, klare forretningsområder og et eller få entydige segment. Og jeg har desuden bistået med at formulere, hvordan det skal kommunikeres. Så alle i målgruppen hurtigt fatter, hvad virksomheden laver. 

"Stop for satan". Sådan har jeg skreget til en virksomhed, for hvem det gik så godt, at de nærmest kunne gå på vandet. For de var på vej til at begå århundredets fejl. I deres selvfede opfattelse var de ved at udvide deres forretningsområde til at inkludere endnu en disciplin. Men lige netop dét træk ville have sat dem i kategori med nogle yderst store konkurrenter og hurtigt have udvandet deres nuværende troværdighed. Fordi du er god til fodbold, er du ikke nødvendigvis god til alt med en bold... Årsagen til deres succes var netop, at de befandt sig i en niche. Så vi gik den anden vej: Skar de nuværende forretningsområder endnu mere til - og er nu i gang med at ekspandere i to nye kundesegmenter - inden vi i næste fase går internationalt. 

 

 
 
 
 
 
 
 
newsletter.jpg