Cart 0
RÅDGIVNING AF SMÅ VÆKSTVIRKSOMHEDER MED SULT PÅ MERE

tak for tilmelding til mit nyhedsbrev

 

vil du opleve sand vækst i din virksomhed?

FEM RÅD TIL AT FÅ SAT GANG I TRANSFORMATIONEN

 
 

MEN INDEN VI GÅR I GANG:

DU HAR IKKE BRUG FOR GODE RÅD

En bizar titel. For hvorfor læse videre, hvis du ikke kan få et godt råd med på vejen? Men rolig. Gode råd kan du få på alle gadehjørner. Hen over middagsbordet. Som følgeskab til en "latte" med din gode ven/veninde. På et kursus, til et erfamøde, når du læser bøger eller lader dig inspirere af andre virksomheder. Og nå ja, hvis du læser videre her.

Dit hoved kan hurtigt blive fyldt med gode råd. Desværre bliver dit liv i samme ombæring ikke fyldt med mere tid, flere ressourcer eller styrkede kompetencer. Så råt for usødet har du bare fået mere at spekulere over. 

 
 
 

DU HAR BRUG FOR ENTYDIGE VALG/FRAVALG

Det er umuligt. At give et godt råd. Sådan isoleret set. Man er nødt til at stikke spaden (læs: hovedet) dybere ned. I virksomheden og i dig som person. Et råd kan jo være godt i én sammenhæng. Men direkte skidt, hvis det samlede billede viser en anden sammenhæng. Derfor stiller "gode råd" store krav til dig, der skal modtage dem. De skal fordøjes, vurderes, sorteres, prioriteres og sættes ind i "the big picture". Og resultatet skal være et valg. Og dermed typisk også et eller flere fravalg. En god rådgiver er derfor en, der tør stikke hovedet frem – og efterfølgende ned i din virksomhed og dig. Og hjælpe dig helt derhen, hvor førnævnte valg/fravalg bliver truffet. 

Det bliver så ikke nu. At jeg gør det. I en skriftlig en-vejs kommunikationsform er rådgivning (som beskrevet ovenfor) ikke mulig. Jeg kan i heldigste fald inspirere dig. I værste fald vil jeg nu frustrere dig (fordi du får endnu mere at tænke over). Men jeg vover pelsen. Her kommer fem ”bud”. Tag dem som inspiration. Som provokation. Som stof til eftertanke. Eller smid dem overbords og kom tilbage til arbejdet. 

 
 
 

Sæt dig et (konkret) mål.

OG HUSK AT PRESSE DIG SELV:

Tænk stort NÅR DU DEFINERER MÅLET. 

 

 
1.jpg
 
 

Har du ambitioner om at blive større, nytter det ikke at tænke småt. Og lad mig slå fast med det samme: At tænke stort er ikke lig med at have mange penge. ”Jeg har ingen penge, så jeg kan ikke tænke store tanker”. Magen til vrøvl. Lars Larsen og tusindvis andre som ham startede uden en stor pengetank. Men de tænkte stort. Fra dag et. Så penge eller ej: Start med at ændre din tankegang. Den kan blokere for rigtigt meget. Hæv bommen. Udfordr din egen (nedsættende) tankegang. Prøv at vende dig til at tænke som en førende virksomhed: ”Hvad skal der til?”. Og smid i samme åndredrag ”hvad kan lade sig gøre” ud af vinduet. For du kan meget mere, end du går og tror. 

Jeg ved det godt. Næsten hver gang ryger du ned i grøften ”det har vi ikke penge til”. Kravl op. Gå i stedet til punkt 2 nedenfor. Og pas i samme ombæring på, at du ikke ryger ned i sofaen med en kop te og en tudekiks - og får trøst i den gode, trygge frase: ”man kan ikke vinde hver gang”. HVORFOR IKKE? Du kan faktisk vinde hver gang! Men det kræver selvfølgelig, at du tænker stort. 

Hvad kan du gøre? 1) Sæt dig et konkret mål: Hvor skal din virksomhed være om 3 år? Gør målet konkret. Jo mere konkret, jo nemmere er det at styre efter. Få mere inspiration til at sætte mål ved at læse om min ydelse roadmap, der netop handler om at sætte et (ambitiøst) mål, bide det op i mindre bider og målrettet eksekvere, så målet nås.

2) Få dig en "ledestjerne" - fx en (større) virksomhed (det behøves ikke være fra din branche), som du ved, gør det godt. Hver gang du står overfor en udfordring, så spørg dig selv: Hvad ville [min ledestjerne] gøre nu? Det vil udfordre din egen (smålige) tankegang - og presse dig til at tænke stort.

 
 

TÆNK UD AF KASSEN.

HELT DERUD HVOR DU ALDRIG HAR VÆRET FØR

 
2.jpg
 
 

Den dybe tallerken er opfundet. Så vil du sælge tallerkner og stadig skille dig ud, må du tænke kreativt. Det er svært. Tilsyneladende. Jeg kan liste et utal af brancher, hvor der går 13 på dusinet af ensudseende virksomheder. Set udefra er der absolut intet, der skiller dem ud. Og går man dem på klingen, ved de det ofte heller ikke selv.

De kører på autopilot. Har sat sig selv ned i en form for ”branchekasse”, hvor ”vi-gør-som-alle-de-andre” synes at være både normen og ambitionen. Igen må jeg konstatere, at det ikke har noget med at ”have penge/ikke at have penge” at gøre. Kønsløse kopister findes også blandt ”rige” virksomheder. Her bliver det endda ofte en sovepude. 

Hvad kan du gøre? Du må finde ind til dét, der gør virksomheden speciel. Og som vel at mærke gør en (markant) forskel for kunden. Hvad dét er, skal du finde ud af. Det er en uhyre svær disciplin. Få mestrer det faktisk. Det tager tid. Det kræver, at du kender dit marked og dine kunder godt. Og så er du også nødt til at tænke langt ud over kanten af kassen. Til gengæld bliver du en, der skiller sig ud. Og sådan nogle bliver der som bekendt lagt mærke til. Få eventuelt mere inspiration til denne øvelse ved at læse mere om min ydelse "sexappeal"

 
 

styrk dine svage sider.

erkend du ikke er "champ" til alt.

 
3.jpg
 
 

Det er helt naturligt, at ens styrke og interesse ligger indenfor et veldefineret område. Salg, logistik, selve produktet eller noget helt fjerde. Sidder du i en stor virksomhed, så fordyb dig! Og glæd dig over, at der er kompetente specialister til alle de andre discipliner. Sidder du i en lille virksomhed, så fordyb dig! I samtlige discipliner i hele værdikæden. Nå ikke? 

Groft sagt er der to veje. Læner du dig op af den vej, flertallet forfølger, så gør følgende: Tag bind for øjnene og kast dig ud i det. Husk at sige ”det går nok” eventuelt efterfulgt af ”hvor svært kan det være?” Gentag denne procedure både når det kommer til forretningsudvikling, salg, pr, website, markedsføring og tilsvarende indenfor produktudvikling, produktion, logistik, økonomi, administration, HR og så videre. Og så videre. Der er sikkert nok af områder at vælge imellem, uanset hvad du beskæftiger dig med. 

Hvad med den anden vej? Den handler helt enkelt om at erkende sine egne styrker og svagheder - og agere derefter. 

Hvad kan du gøre? Du kan starte med en helt simpel øvelse: Lav en liste over de opgaver/discipliner, du mestrer til perfektion. Vær selvkritisk her! Det er muligt, du ser dig selv som en ørn til markedsføring. Men er det på niveau med en person/reklamebureau, der ikke har lavet andet de sidste 10 år? Husk at mine råd går på at øge forudsætningerne for markant vækst for din virksomhed, så hvis du "snyder" her, snyder du dig selv for at skabe disse forudsætninger.

Kig derefter nøgternt på den situation, din virksomhed står i lige her-og-nu: Hvad er den ubetinget vigtigste opgave/disciplin, der skal fokuseres på for at styrke udviklingen? Vælg kun én opgave. Når måneden er omme (eller opgaven er løst), kan du vælge en ny.

I ni ud af ti tilfælde er der ikke overensstemmelse mellem din "disse-opgaver-mestrer-jeg-liste" og den opgave, der kræver attention i virksomheden lige nu. 

Hvis du alligevel kaster dig over opgaven - eller laver overspringshandlinger ved at ignorere den ene opgave, der bør have top-prioritet, og i stedet laver ting, du brænder for, så tænker du ikke bare småt. Det er decideret dumt. 

Er du fx ikke er en ørn til salg, så er det en rigtig god ide at gøre noget ved det. Bliv bedre til det, få sparring, få én ombord der kan, slå dig sammen med andre. Bare reagér på det. At ignorere det er det samme som at erkende, at du ikke ønsker at din virksomhed vokser - for alvor. 

 
 

FÅ STYR PÅ SALGET.

NU!

 
4.jpg
 
 

Du kan ikke overvurdere betydningen af salg. For meget salg findes ikke. I hvert fald ikke i min verden. Vækst kommer kun gennem salg. Og hvis først salget er etableret, så er der økonomiske ressourcer til at få styr på eventuelle mangler i din virksomhed.

Stop med at sidde og nørkle og forfine og forbedre dit produkt... og tænke "wow, når først dét er 110% på plads, SÅ skal jeg i gang med at sælge." 

Stop med at betragte salg som en deltidsbeskæftigelse. Noget du kun tyr til, når der virkelig er behov for det (fx pipeline ser tynd ud).

Stop med at tro, at mund til øre metoden er tilstrækkelig. Lever virksomheden af de muligheder, der kommer forbi (mere eller mindre) af sig selv, har I ikke styringen. Og går tilgangen af nye kunder pludselig ned, er I "in deep shit", fordi I pludselig skal til at øve jer i udfarende salg. 

Stop med at betragte salg som en isoleret ting. En god sælger arbejder forgæves med et lorteprodukt. Et super produkt er ligegyldigt, hvis målgruppen er forkert, hvis konkurrenterne tilbyder det samme, etc. Salg skal angribes holistisk - få mere inspiration i mit indlæg om salg

Så stop op. Få styr på salget. Nu. 

 
 

FOKUS.

FOKUS!

 
5.jpg
 
 

Fokuser på to ting. Øh... to ting? Handler fokus ikke om at fokusere... på én ting? Korrekt. Men forklaring følger. Første fokus handler om selve din forretning. Hvad tilbyder du og til hvem. Er det ”tøj til mænd og kvinder i alle aldre” eller ”sorte sokker til mænd, der ikke går i andet”. Vær en masse for få, i stedet for det modsatte. Op til punkt 2 endnu en gang. Få et særpræg, skil dig ud, gå i dybden, bliv verdensmester indenfor en niche frem for en ubetydelig spiller på et massemarked.

Ja, det kan godt være, du kan mere og andet. Men fokus giver dig retning, styrke og momentum. 

Okay, hvad er fokus nummer to? Det handler om dig selv. Men det hænger også sammen med fokus ét. For når du ved, hvad din virksomhed skal fokusere på, så læg alle kræfter i at fokusere på netop dét, der skal til for at give virksomheden succes. Det lyder godt nok logisk. Ja. Alligevel falder mange i grøften og flyver rundt som en flue i en flaske. I en lille virksomhed er der altid 1700 opgaver at kaste sig over. Men gør følgende: Find dén udfordring, der skal have A1+ prioritet nu (eller fx det næste kvartal) for at få virksomheden frem. Og læg så alle dine ressourcer dér. Også selvom lysten ligger et andet sted!