HER ER SANDHEDEN. DIN VIRKSOMHED LIGNER LORT

 

Jeg støder på det gang på gang. Mindre virksomheder, der leverer et godt produkt, men som udefra (for en potentiel kunde) ligner noget, der er alt andet end godt. Det var pænt sagt. Her er sandheden: Din virksomhed ligner lort.

Store virksomheder er ikke i tvivl. Man får ikke et ben til jorden, hvis ikke ens "branding" er i orden. Og selvom man måske tæller sine ansatte i tusinder, falder man ikke for fristelsen og lader "et kvikt hoved" løse opgaven internt. Der findes virksomheder og personer, der ikke laver andet. Og de ved som regel, hvordan den kage skal skæres, så virksomheden får den rette sexappeal.

"Nå ja, men store virksomheder har også store marketingbudgetter", tænker du sikkert. Korrekt. Men store virksomheder har også været små engang. Og de er som regel kun blevet store, fordi de tænker stort. Også på dette punkt. 

De færreste begynder at lege revisor, advokat, tandlæge mv. Men markedsføring. Branding. Visuel identitet. Hvor svært kan det være?

Lad mig give dig svaret, råt for usødet: Det er fucking svært. Jeg har stiftet og stået bag Danmarks største web- og marketingbureau med en kundeliste, der talte en række af landets førende virksomheder. Så jeg ved, hvad det kræver, at lave markedsføring, der brænder igennem og sælger varen. Og lad det samtidig være sagt: At du kan betjene Word gør dig ikke til tekstforfatter. Ditto for kombinationen Adobe Illustrator og art director. Det faktum gælder også ved valg af leverandør. Uden dyb erfaring med branding, bliver din virksomhed ikke flyttet op i superligaen! 

HVAD SKAL DU GØRE?

Få professionel rådgivning fra en virksomhed, der har erfaring i at positionere virksomheder og erfaring med (eller minimum forstår at indleve sig i) det marked, du opererer på.

Der sker mirakler, når du går fra den hjemmegjorte hønsestrik - eller det velmenende men lidt hjælpeløse forsøg - til en professionel branding, hvor det ikke kun handler om ord og farvelade men et gennemgribende arbejde med at positionere din virksomhed i markedet, så du skiller dig ud fra mængden og rammer "spot on" i det eller de segmenter, du skal leve af. 

 

 
Steen Tromholt