HAR DU OGSÅ 12 CHEF-STILLINGER PÅ DIT VISITKORT?

 

Nød lærer som bekendt nøgen kvinde at spinde. Og sådan forholder det sig også med små virksomheder. Skift "spinde" ud med markedsføre, sælge, lede, styre økonomi, servicere kunder, ansætte & udvikle medarbejdere, udarbejde strategier, indgå partnerskaber, etc.

Der er nok af discipliner at vælge imellem. I store virksomheder ansætter man de bedste hoveder indenfor hver disciplin. I små virksomheder fordeler man antallet af kasketter til det antal hoveder, der findes. Derfor helt naturligt at samme person sidder med 12-17 kasketter.

 

Man behøves ikke være det store geni for at regne ud, at den fremgangsmåde ikke er den optimale. Men hvad kan man gøre?

 

Mange ryster fortvivlende på hovedet og erkender, at der ikke rigtigt er noget at gøre. Hvilket en del så gør. Altså "gør ikke rigtigt noget". Man lader stå til. Krydser fingre. Håber det går væk af sig selv. En klassisk udfordring er salget. Man har styr på sit produkt/ydelse, men er ikke en ørn til at sælge. Så man håber på, at kunderne selv får øje på en. 

Andre prøver efter bedste evne. De har erkendt, at udfordringerne sjældent går væk af sig selv. Så selvom man ikke ved en fløjtende fis om et område, så kaster man sig ud i det. "Learning by doing" hedder det. En effektiv måde at lære på. Hvis ens kunder er tålmodige og accepterer, at den ikke sad i skabet i første hug. Og hvis man samtidig er i stand til at analysere, hvad der virker/ikke virker og dermed kan optimere indsatsen. Hvilket man sjældent kan. For man har jo ikke rigtigt prøvet det før og har derfor ingen referenceramme. Så med mindre man har et medfødt talent og rammer "bullseye", så kan det være en både langstrakt og ekstremt kostbar (endda fatal) fremgangsmåde. 

HVAD SKAL DU GØRE?

Jeg har prøvet begge ovenstående metoder. Og her er konklusionen (spar dig selv for en masse bøvl, tid og ikke mindst penge): De virker ikke!

 

Du tror måske, det virker, men det er kun fordi, du ikke kender alternativet, at du bliver i den illusion.

 

Min tidligere virksomhed voksede fra 1 til 225 ansatte. Og det var først, da jeg kom ud af min egen illusion, at det tog fart! En lille virksomhed med ambitioner om at blive større har brug for spidskompetence fra folk, der har praktisk erfaring og derfor hurtigt kan pege virksomheden i den rette retning. Vi taler om forskellen på at fedte rundt på stedet (to skridt frem og et tilbage) - og så rykke virksomheden fire felter frem i ét hug.

For det første: Pas på med for mudrede stillingsbeskrivelser, hvor personen skal være god til både det ene og det andet og det tredje. Dernæst: Ansæt personer med erfaring og spidskompetencer. Få en engageret bestyrelse. Indgå partnerskaber. Fusionér med en anden virksomhed. Hiv konsulenter ind. Indgå i netværk.

 

 
KompetencerSteen Tromholt