HVIS DET KØRER FOR JER, SÅ PAS PÅ JERES SELVFEDME

 

"Stop for satan". Sådan har jeg skreget til en virksomhed, for hvem det gik så godt, at de nærmest kunne gå på vandet. For de var på vej til at begå århundredets fejl. I deres selvfede opfattelse var de ved at udvide deres forretningsområde til at inkludere endnu en disciplin. Men lige netop dét træk ville have sat dem i kategori med nogle yderst store konkurrenter og hurtigt have udvandet deres nuværende troværdighed.

Fordi du er god til fodbold, er du ikke nødvendigvis god til alt med en bold.

Årsagen til deres succes er netop, at de har identificeret en niche, hvor de er blandt de førende. De har dyrket denne niche 100% og været i stand til at æde sig ind ”ad bagdøren” på meget store kunder, som normalt benytter langt større konkurrenter.

Det har medført stadigt flere opgaver fra disse kunder. Et klart bevis på, at de er lykkedes med en fokuseret strategi. Men langt fra et bevis for, at de også kan håndtere andre af kundernes udfordringer!

Så pas på. I værste fald kan sådan en ”mere vil have mere strategi” være katastrofal. Du kan sætte dine kunder, renommé og ganske meget omsætning over styr på denne måde.

HVAD SKAL DU GØRE?

Jeg kan fortælle, hvad jeg anbefalede den pågældende virksomhed. Vi skar de nuværende forretningsområder endnu mere til (!) og på ryggen af dette arbejde udviklede vi ydelser til to nye kundesegmenter. Næste fase kunne meget vel være at gå internationalt.

 

 
Steen Tromholt